fredag 21 augusti 2020

Värdeinvesteringen är död!

Det finns ett gammalt skämt frÃ¥n Yogi Berra där han säger till pizzabagaren att idag är jag extra hungrig sÃ¥ skär pizzan i Ã¥tta delar i stället för i fyra. Det var vad som hände med Tesla där ledningen valde att dela Tesla i fem delar. Nu har varje aktieägare 5 gÃ¥nger fler aktier som borde ha ett värde som är en femtedel lägre än tidigare. Med andra ord har inget värde skapats, men trots detta ökade aktien över 10 procent pÃ¥ nyheten om att Tesla-pizzan ska skäras i fem gÃ¥nger fler bitar. Samtidigt kan vi observera att skillnaden i värdering mellan sÃ¥ kallade gubbaktier med lÃ¥ga pe-tal och pb-tal aldrig varit större jämfört med tillväxtbolagen. Jag hÃ¥ller med om att definitionen av värdeinvestering inte är aktier med lÃ¥ga multiplar, multiplar som i vissa fall är obsoleta och att all investering där du köper nÃ¥got under fundamentala värdet är värdeinvestering. Därför menar jag när jag säger värdebolag och lÃ¥gt värderade bolag sÃ¥dana som har lÃ¥ga multiplar pÃ¥ basis av traditionella nyckeltal för vi mÃ¥ste ha nÃ¥gon proxy pÃ¥ värdebolag iom att det annars kan bli sÃ¥ att nÃ¥gon tycker Tesla är värdebolag.  

Skillnaden mellan värdebolag och tillväxtbolag i termer av värdering har aldrig varit högre. Särskilt tycks FAANG-bolagen kunna handlas upp som om det inte finns nÃ¥gon morgondag. Wuhan-viruset har gjort att folk lÃ¥ser in sig själva och digitala lösningar blir därför alltmer populära. Tydligen leder ocksÃ¥ den lavinartade mängden soffliggare och dagdrivare till ökad efterfrÃ¥gan pÃ¥ Tesla-bilar. 


En historisk tillbakablick - cykler kommer och går

Cykler är sÃ¥ inneboende i människans natur att de ständigt Ã¥terkommer. Liksom ebb och flod avlöser varandra, tycks människan kastas fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan, frÃ¥n en grönskande oas tills optimismen blir alltför hög och byts ut av en ökenvandring och sju svÃ¥ra Ã¥r. Varje cykel kännetecknas av de tre I:na. Först kommer the innovator och börjar trolla med knäna pÃ¥ ett sätt som ingen trodde var möjligt. Sedan kommer the imitator som ser att konceptet fungerar och därför vÃ¥gar satsa. Till sist kommer the idiot när alla smulor skrapats av frÃ¥n överflödets bort. 

Folk tror att elbilar är ett nytt fenomen men faktum är att Ã¥r 1900 var elbilar de mest populära bilarna. De hade uppfunnits redan 1832 och dÃ¥ de flesta resor var kortdistans gjorde de mediokra vägarna inte sÃ¥ mycket. En stor fördel elbilarna hade var att man inte behövde dra igÃ¥ng motorn med en handvev som ledde till mÃ¥nga skador sÃ¥vida föraren inte hade fysik som Arnold Schwarzenegger. Alla som sett Kalle Ankas jul vet hur bilen mÃ¥ste vevas upp. Sedan var avgaserna obehagliga och vägnätet inte sÃ¥ utbyggt. Det är inte mÃ¥nga som vet men kring förra sekelskiftet hade vi en bubbla bland elbilstillverkarna. Nya spelare poppade upp som svampar ur marken och ingen tjomme ville sitta kvar pÃ¥ perrongen. Det fanns t ex The Electric Vehicle company. Titta pÃ¥ aktiekursutvecklingen mellan 1899 och 1908 nedan som säger det mesta. 


Vad hände sedan? Benindrivna bilar kom ikapp då de var snabbare, hade bättre räckvidd och inte allra minst var T-forden cirka två tredjedelar billigare än en motsvarande elbil. Man utvecklade även bilens motor så att man inte behövde veva upp dem likt en väderkvarn varje gång man ville starta bilen. Det gjorde att även Agda, 85, klarade av uppgiften med bravur.

Finansprofessorn Damodoran skriver dÃ¥ och dÃ¥ om Tesla och pÃ¥ hans blogg finns en excelsnurra där man kan lägga in sina egna antaganden för att se om man tycker att Teslas kurs är rimlig. För att motivera dagens kurs, enligt honom, behöver man anta en försäljning inom en överskÃ¥dlig framtid om kring 12 miljoner bilar som den största tillverkaren Toyota säljer i dag, med marginaler om över 20 procent som ett programvarubolag snarare än en duktig biltillverkare som kanske kan tjäna 7 procent. Lägg pÃ¥ detta en överlägsen effektivitet när det gäller utnyttjande av kapitalet (dvs. betydligt lägre kapitalintensiv produktion än dagens tillverkare. Mycket sommar, sol och doft av kaprifol är med andra ord inprisat i väderleksrapporten för Tesla.  

I UK fanns en cykelbubbla (ja, ni läser rätt!) kring Ã¥r 1895 till 1900. Även här var marknadspotentialen stor när det fanns 35 miljoner människor men bara 750 tusen cyklar producerades varje Ã¥r sÃ¥ var läget enormt! Tänk om en ny spelare pÃ¥ marknaden bara skulle ta en ynka procent av den adresserbara marknaden för cyklar, det skulle motsvara 500 tusen cyklar som kunde säljas om vi förutsätter att det fanns 15 miljoner katter i landet och att dessa ocksÃ¥ var ivriga fritidscyklister! Cykeltillverkarnas aktier ökade med cirka 200 procent för att sedan pÃ¥ relativt kort tid falla 75 procent, dvs. under ursprungsnivÃ¥n. Vi har tulpaner, ostindiska kompaniet, osv. Listan kan göras oändlig med sÃ¥dant som gÃ¥tt upp som en sol och ned som en pannkaka och gjort folk panka. 

Vad har fungerat? 

Om den nya tekniken ofta leder till stora besvikelser kan man frÃ¥ga sig vilka industrier som klarat sig bäst. Credit Suisse i sin yearbook för Ã¥r 2015 gjorde en analys av aktiemarknadens utveckling i USA och UK för de senaste 115 Ã¥ren de hade tillgängliga. Vilken bransch var det som hade gÃ¥tt allra bäst under dessa 115 Ã¥r i USA, var det kanske teknik, bilar, flyg eller nÃ¥got annan spännande tillväxtbransch? Nej, tvärtom var den allra ljusast lysande stjärnan tobaksbranschen. Konsumtionen i volymer har varit nedÃ¥tgÃ¥ende frÃ¥n 50-talet. Nu vet vi att rökning är farligt och det är numera förbjudet att i reklamen lÃ¥ta doktorn rekommendera kedjerökande av gula blend för att bli av med halsflussen. De har goda kassaflöden och stark kundlojalitet, men ingen vidare tillväxt att tala om. Samtidigt ses de av mÃ¥nga som oetiska investeringar och därför är värderingarna permanent nedtryckta och det gör att direktavkastningen som en ägare erhÃ¥ller, allt annat lika, blir högre, vilket är mumma för den lÃ¥ngsiktiga avkastningen. Den bransch som varit guldgosse i UK var en annan bransch som folk kan se som oetisk, alkohol. Även där har konsumtionen över tid gÃ¥tt ned. PÃ¥ Gustav vasas tid fick ju legoknektar betalt i öl eftersom vatten var odrickbart och därför var det inte bara krigarkungen Gustav II Adolf som var i en dimma som lÃ¥g tät. Inte heller här har man fÃ¥tt hjälp av volymtillväxt eller tekniska innovationer. 

Bägge dessa branscher har det gemensamt att pilsner och tobak ser ungefär likadant ut i dag som det gjorde hundra Ã¥r sedan. Det blev ingen massiv hype som drog ned ägarnas avkastning och genom kundlojaliteten hade de kunnat höja priser med god förtjänst. Det finns ett ganska intressant fenomen som heter lindy-effekten. I korthet gÃ¥r det ut pÃ¥ följande. Alla vet att en banan som stÃ¥tt i köket i Ã¥tta dagar är närmare till nirvana än en banan som precis plockats ned frÃ¥n trädet. AlltsÃ¥ minskar livslängden i takt med att tiden gÃ¥r. Det är samma för människor. Brumhilda, 75, har kortare förväntad kvarvarande livslängd än Göran, 5 Ã¥r. 

Med idéer och tekniker är det tvärtom. Ju längre de har funnits kvar, desto mer ökar deras Ã¥terstÃ¥ende förväntade livslängd. Bedömare menar att bibeln funnits 2 700 Ã¥r och därför är sannolikheten stor att bibeln fortfarande säljs och att bilbelförsäljare gÃ¥r runt frÃ¥n hus till hem och kränger biblar om 2 700 Ã¥r (om inte Amazon disruptar dem). GÃ¥rdagens nyheter i aftonblaskan har däremot bara funnits i cirka ett dygn och om en vecka är det ingen som kommer att minnas att brandkÃ¥ren spenderade fem timmar med att locka ned grannens katt frÃ¥n ett träd med Whiskas eller vad vädret var igÃ¥r. Ett företag som funnits pÃ¥ marknaden i hundra Ã¥r med starka varumärken och produktionsteknologi som inte förändrats pÃ¥ lika lÃ¥ng tid lär finnas kvar längre än en ny start-up som funnits i nÃ¥gra Ã¥r och där utgifterna för representation överstiger intäkterna. Det är alltid enklare att gÃ¥ tillbaka och se vad som fungerade 50 Ã¥r sedan för att försöka förstÃ¥ nästkommande 50 Ã¥r. Vissa saker förändrats, absolut, men mer än man tror kommer att vara konstant. Testa bara att gÃ¥ pÃ¥ restaurang med vänner. Kocken tillagar mat pÃ¥ ett liknande sätt som vi gjort i tusentals Ã¥r, dina paltor är inte väsentligt annorlunda mot kläder 100 Ã¥r sedan även om äppelknyckarbyxor inte är lika populära. Du gÃ¥r pÃ¥ gator som är gamla som gatan och bilar har funnits i över 100 Ã¥r. 

Vår oförmåga att förutspå framtiden och slutord



Det grundläggande skälet till jag tror att värdeinvesteringen inte är död är att vi överskattar det som är nytt och spännande, men tenderar att avfärda det som är gammalt och välbeprövat. Efter finanskrisen har värdebolag halkat efter mot spännande tillväxtbolag. En delförklaring är att räntorna som varit historiskt lÃ¥ga gynnat tillväxtbolag vars värde i högre utsträckning ligger i framtiden och där lägre diskonteringsränta gynnar dessa bolag proportionerligt mer. En annan faktor är att teknikbolag och annat i den nya ekonomin som gÃ¥tt bra inte värderas utifrÃ¥n vinster och bokvärden utan snarare antal användare eller omsättning. Dessa cykler kan bestÃ¥ länge, men historiskt har även pendeln till slut svängt för värdebolagen. Det blir för mycket optimism som inte kan infrias och nÃ¥got mÃ¥ste ge vika. 

Ingenting varar för evigt och därför tror jag att värde kommer att vara nÃ¥got som visar sig vara värt sitt salt. Jag tror inte att det är en slump att alkohol och tobak, tvÃ¥ syndiga och osexiga industrier har varit de som levererat bäst avkastning de senaste hundra Ã¥ren. Ibland hör man folk säga att en ständigt lÃ¥g värdering inte gynnar ägaren eftersom aktiekursen inte kommer att genomgÃ¥ en multipelexpansion. Det tycker jag är fundamentalt feltänkt. Om du äger ett bolag i tjugo Ã¥r som handlas till tio gÃ¥nger vinsten sÃ¥väl vid inköps- som försäljningstillfället eller om samma bolag handlas till 20x vid bägge tillfällen. Vad ger bäst avkastning? LÃ¥t oss anta att vinsten ligger stilla dessa Ã¥r och att hela vinsten dÃ¥ delas ut i likhet med en obligation. I första fallet har du fÃ¥tt tillbaka din investering gÃ¥nger tvÃ¥ medan i andra fallet har du bara fÃ¥tt tillbaka investeringen. Med Ã¥terinvesterad utdelning blir det ännu större skillnad eftersom i första fallet blir direktavkastningen pÃ¥ Ã¥terinvesterat kapital direkt 10 procent. Permanent undervärdering är det bästa som kan hända för en lÃ¥ngsiktig investerare. 

Teknikaktier, Tesla osv, kommer säkert att fundamentalt skaka om grundvalarna pÃ¥ mÃ¥nga plan och i vissa fall att ha en fortsatt fantastisk resa kursmässigt. SÃ¥ är det alltid med teknikskiften och med nya spännande företag, vissa av dem lyckas och blir sedan lyckohistorier, men som grupp tror jag att värdebolagen är det man vill äga. Alla generationer har alltid sagt att om hundra Ã¥r kommer det att finnas flygande tefat och vi kommer att teleportera oss fram och ha pÃ¥ oss rymddräkter dagligdags. Det har alltid slagit fel. Tillämpar vi Lindyeffekten kommer mer saker än vi tror att hÃ¥lla sig konstanta. I framtiden tror jag att swedish match kommer kränga snus, NWP kunna sälja takpapp i likhet med de senaste hundra Ã¥ren och Axfood att sälja mat även om distributionen kan förändras. För det är vad det handlar om när det gäller värdeinvestering att tro att fula ankungarna nÃ¥gon gÃ¥ng blir svanar och att dagens rockstjärnor ofta tenderar att bli avdankade spillror av sitt forna jag. 

VÃ¥r inneboende strävan efter att hitta nästa raket gör att de trÃ¥kiga branscherna tenderar att bli förbisedda. Inga nystartade bolag eller riskkapitalister vill heller gÃ¥ in i dem. Vilka de trÃ¥kiga bolagen är förändras ocksÃ¥ över tid. Indutrade, Lagercrantz osv handlades till kring 12 x vinsten 2012 men 30 x vinsten nu utan att mycket fundamentalt förändrats i deras affärsmodeller. SCA sÃ¥gs som ett trÃ¥kigt skogsbolag som bara Aktiestinsen vill äga, men sedan insÃ¥g marknaden att inkontinensskydd är riktigt sexigt med en Ã¥ldrande befolkning där ett antal är sängvätare. TrÃ¥kiga bolag är min melodi och jag tittar nyfiket pÃ¥ sidlinjen när alltfler hoppar in i Faang-bolagen utan att ha en uppfattning om vad de ska vara värda. I bolag i gamla ekonomin är det enklare, man tittar pÃ¥ vinster, omsättningsutveckling osv och har man tur fortsätter bolaget att leverera kanske nÃ¥got bättre än tidigare. 

Min farmor brukade alltid säga att hur platt du än gör pannkakan sÃ¥ har den alltid tvÃ¥ sidor. Nu har vi sett faang- och tillväxtbolagens sida de senaste 13 Ã¥ren och särskilt det senaste halvÃ¥ret. LÃ¥t oss nu vända pannkakan och se värdebolagens sida och kanske men bara kanske visar det sig att den sidan ocksÃ¥ kommer att kunna serveras med extra sylt och grädde. 

5 kommentarer:

  1. Underbart inlägg! Tråkiga aktier är livet :)

    SvaraRadera
  2. Vad är det som gör att ett FAANG-bolag inte kan vara ett value case menar du?

    SvaraRadera
  3. Exakt det inlägg jag behövde idag, intressanta tankar om framtiden.

    Är man tråkig kan man kosta på sig en och annan liten FAANG aktie.

    Kanske även Microsoft (som helt glömts bort) Dvs. en tråkig aktie som även är med och slåss om framtiden.

    SvaraRadera
  4. Värdeinvesteringens (tillfälliga?) frånfälle har sannolikt en hel del att göra med de låga räntorna som gör framtida möjliga vinster nästan lika mycket värda som dagens (och tvärtom) samt den passiva investeringsboomen vi har sett som konsekvent skickar in pengar i kapitalviktade fonder utan minsta analys om det är vettigt mtp värderingarna. Den utbredda tron på att marknaden alltid har rätt har naturligtvis bidragit till festen.

    När jag ser hur optimistiska aktieköpare är trots en fallande tillväxt under senaste två decennierna, trots fallande innovationstakt i ekonomin, trots den bristande konkurrensen på nästan alla stora marknader (för oligopol/monopol är det mer logiskt att försöka upprätthålla kontrollen över marknaden än att satsa på innovation), trots alla de hot som finns mot den ekonomiska utvecklingen osv så kan jag inte låta bli att förundras.

    Kan det verkligen vara så att alla dessa "det är bara att köpa mer för på sikt går det alltid upp"-tänkare inte inser att marknaden går upp för att de alla tänker så. Det är en självuppfyllande profetia.

    Men det kan inte fortgå i evighet. För som i alla spekulationskaruseller tar det en dag slut när tillräckligt många vill kliva av och köparna inte längre räcker till.

    Vad som skulle kunna utlösa det är t.ex. en återkomst för inflationen eller en brytning med Kina som leder till deglobalisering för att nämna två saker jag tror kommer att ske.

    Kanske börsen ska dubblas en gång till närmaste åren innan sanningen hinner ikapp. Kanske tredubblas? Ingen vet, och eftersom ingen vill gå miste om rallyt fortsätter det.

    SvaraRadera
  5. Enda problemet med definitionen av tillväxt-bolag är att redovisningsprinciper är en laggande faktor. "Värdebolag" som det benämnts av marknaden är ofta bolag i 'äldre' branscher där principerna är i linje (även om jag inte tycker det gällande resultaträkningen) med verksamheternas säregenheter.

    'Tillväxtbolag' som idag värderas utifrån intäkter istället för PE-multiplar gör det ofta för att resultaträkningen blir helt missvisande eftersom investeringarna inte kapitaliseras. Det operativa kassaflödet kan ligga runt + - 0, men om tillväxten är stark och kundbasen relativt låst skulle bolaget redovisa vinst om redovisningsprinciperna vore annorlunda.

    Jag tror att en del av problemet 'värdeinvesterare' ser med tillväxtbolag kan vara ett redovisningsproblem, även om värderingen av 'cloud'-bolag nått lång bortom molnen.

    Sedan tror jag att den nya ekonomin inneburit förändringar som skakat grundvalarna av klassiska investeringsidéer som avkastning på investerat kapital då mjukvara inte lyder samma regler som gammal produktion då koncept och program är nästintill oändligt skalbara.

    SvaraRadera