fredag 21 augusti 2020

Värdeinvesteringen är död!

Det finns ett gammalt skämt frÃ¥n Yogi Berra där han säger till pizzabagaren att idag är jag extra hungrig sÃ¥ skär pizzan i Ã¥tta delar i stället för i fyra. Det var vad som hände med Tesla där ledningen valde att dela Tesla i fem delar. Nu har varje aktieägare 5 gÃ¥nger fler aktier som borde ha ett värde som är en femtedel lägre än tidigare. Med andra ord har inget värde skapats, men trots detta ökade aktien över 10 procent pÃ¥ nyheten om att Tesla-pizzan ska skäras i fem gÃ¥nger fler bitar. Samtidigt kan vi observera att skillnaden i värdering mellan sÃ¥ kallade gubbaktier med lÃ¥ga pe-tal och pb-tal aldrig varit större jämfört med tillväxtbolagen. Jag hÃ¥ller med om att definitionen av värdeinvestering inte är aktier med lÃ¥ga multiplar, multiplar som i vissa fall är obsoleta och att all investering där du köper nÃ¥got under fundamentala värdet är värdeinvestering. Därför menar jag när jag säger värdebolag och lÃ¥gt värderade bolag sÃ¥dana som har lÃ¥ga multiplar pÃ¥ basis av traditionella nyckeltal för vi mÃ¥ste ha nÃ¥gon proxy pÃ¥ värdebolag iom att det annars kan bli sÃ¥ att nÃ¥gon tycker Tesla är värdebolag.  

Skillnaden mellan värdebolag och tillväxtbolag i termer av värdering har aldrig varit högre. Särskilt tycks FAANG-bolagen kunna handlas upp som om det inte finns nÃ¥gon morgondag. Wuhan-viruset har gjort att folk lÃ¥ser in sig själva och digitala lösningar blir därför alltmer populära. Tydligen leder ocksÃ¥ den lavinartade mängden soffliggare och dagdrivare till ökad efterfrÃ¥gan pÃ¥ Tesla-bilar. 


En historisk tillbakablick - cykler kommer och går

Cykler är sÃ¥ inneboende i människans natur att de ständigt Ã¥terkommer. Liksom ebb och flod avlöser varandra, tycks människan kastas fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan, frÃ¥n en grönskande oas tills optimismen blir alltför hög och byts ut av en ökenvandring och sju svÃ¥ra Ã¥r. Varje cykel kännetecknas av de tre I:na. Först kommer the innovator och börjar trolla med knäna pÃ¥ ett sätt som ingen trodde var möjligt. Sedan kommer the imitator som ser att konceptet fungerar och därför vÃ¥gar satsa. Till sist kommer the idiot när alla smulor skrapats av frÃ¥n överflödets bort. 

Folk tror att elbilar är ett nytt fenomen men faktum är att år 1900 var elbilar de mest populära bilarna. De hade uppfunnits redan 1832 och då de flesta resor var kortdistans gjorde de mediokra vägarna inte så mycket. En stor fördel elbilarna hade var att man inte behövde dra igång motorn med en handvev som ledde till många skador såvida föraren inte hade fysik som Arnold Schwarzenegger. Alla som sett Kalle Ankas jul vet hur bilen måste vevas upp. Sedan var avgaserna obehagliga och vägnätet inte så utbyggt. Det är inte många som vet men kring förra sekelskiftet hade vi en bubbla bland elbilstillverkarna. Nya spelare poppade upp som svampar ur marken och ingen tjomme ville sitta kvar på perrongen. Det fanns t ex The Electric Vehicle company. Titta på aktiekursutvecklingen mellan 1899 och 1908 nedan som säger det mesta.