En översiktsvy av Bravida
Bravida är marknadsledaren på nordiska marknaden för service och installation med en marknadsandel om 9 procent. Tillsammans med tre andra större aktörer - Caverion, Assemblin och Instalco - kontrollerar dessa sammantaget cirka en fjärdedel av marknaden. Omsättningen för Bravida är kring 30 miljarder SEK och det är en bred exponering mot olika kunder som totalt summerar till norr om 80 tusen kunder. Den största kunden utgjorde inte mer än 4 procent av omsättningen och 98 procent av kunderna är återkommande. Att ha en churn på 2 procent är vad SaaS-bolag drömmer om, men när det sker i byggbranschen är det ingen som höjer på ögonbrynen. Den största ägaren i Bravida, Mawers:s slogan "Be boring, make money", verkar passa bra in här. Att namnet är relativt tråkigt och för tankarna till apelsinjuice mer än något annat bidrar knappast till att öka bolagets sex appeal.
Över tid är dock siffrorna sexiga så det räcker och bolaget har lyckats växa såväl omsättning som vinst med 10 procent per år. Med 10 procent tillväxt historiskt och en kupong som för 2025 spås ge ca. 4,5 procent direktavkastning kanske det finns mer i caset än vad man vid en första anblick kan tro? När andra som vill spela på AI-trenden trycker in all tillgänglig keramik i Nvidia till 40 x omsättningen i värdering, kanske bolaget som drar elen till datahallen i form av Bravida faller i glömska?
En serieförvärvare att räkna med
Många har en förkärlek för serieförvärvarna på börsen. De har namn såsom Lagercrantz, Addtech, Indutrade osv. Tanken är att de köper små industribolag och får fin tillväxt över tid. Bravida sväljer också likt Pacman bolag på löpande band, även om VD Mattias Johansson inte vill kalla bolaget för compunder;
"Vi är inte det man kallar för serieförvärvare ('compounders'), alltså de som bara köper och menar att förvärvsbolagen blir värda mycket mer när de kommer in i gruppen av företag. Vår filosofi är att göra förvärv där ett plus ett kan bli mer än två - där det finns en industriell logik och där vi tycker att företaget kan utvecklas bättre när det kommer till oss. Eller att företaget har en kompetens som vi kan dra nytta av på flera ställen. Eller där vi lokalt exempelvis finns på fyra av de fem discipliner som vi tycker är viktigt att vara inom. Då adderar vi den femte så vi kan få ett helhetsbjudande, så det blir lättare att sälja mer till de kunder som vi redan säljer till", säger Bravida-chefen.
Installationsbolaget vill samtidigt utnyttja skalfördelar när det gäller inköp.
"När bolagen kommer till oss så är det ju ingen som har lika bra inköpsavtal som oss. Vi får en bättre konkurrensförmåga och intjäningsförmåga för vi kan köpa saker och ting billigare. System som vi har investerat i blir också lite billigare när vi slår ut det på en större omsättning", säger Mattias Johansson.
Till skillnad från exempelvis Instalco vill Bravida att de förvärvade bolagen ska bli en del av Bravida genom att få del av It-system, inköpsavtal och att varumärket byts till Bravida. Decentraliseringen är under huven hög där ledarna i regionerna får stort ansvar, men genom att man har best practice i koncernen osv är tanken att man ska kunna nyttja stordriftsfördelar genom exempelvis lägre kostnader för inköp. Bolaget betalar kring 5 x rörelseresultatet för bolag som förvärvas. Efter synergier inom exempelvis inköp och IT-system faller multipeln till ca 3,5 x EBIT (enligt kapitalmarknadspresentation från 2020). En multipel på 3,5 x rörelseresultatet blir efter schablonskatt cirka 5 x nettovinsten eller en ROIC eller avkastning på 20 procent med de pengar som bolaget kan förvärva för.
Cirka hälften av vinsten delas ut till ägarna medan den halvan av vinsten som behålls i bolaget kan användas som krigskassa vid förvärv. Det innebär att vinsten bara genom förvärv kan öka med cirka 10 procent per år, även om organiska tillväxten är noll. I praktiken används inte hela kassan till förvärv men å andra sidan finns även några procent organisk tillväxt så det kanske går på ett ut. Den historiska tillväxten om 8-10 procent per år vittnar om att förvärsmodellen har fungerat väl historiskt. Den historiska tillväxten verkar också med andra ord vara grundmurad i fundamenta och inte avhängig en chimär till efterfrågan som kan sköljas bort lika fort som tårar i regn (läs padelhallar för mellanchefer och burgarhak med fryspuckar för söderbohemer).
En annan vacker del av Bravidas verksamhet är att man likt sina sektorkollegor arbetar med negativt rörelsekapital, dvs. kortfristiga skulderna till leverantörer etc. är högre än kortsiktiga fordringarna i termer av exempelvis kundfordringar. Det innebär att det inte kostar Bravida något att växa organiskt i kassaflödestermer i form av ökade investeringar i rörelsekapital eller om man hade producerat något hade man först behövt smälla upp fabriken. Justerat för goodwill är avkastningen på sysselsatta kapitalet oändligt hög eftersom skulderna är större än tillgångarna. Det i sin tur skapar en stark kassagenerering där man genom att få betalat i förskott kan lägga ännu mer kapital på förvärv.
Ett fokus på vinst framför volym
Något som ledningen i Bravida är väldigt noggranna med att betona är att man prioriterar lönsamhet före tillväxt. Att växa i installationsbranschen är inte svårt, det är bara att sänka priset. Det svåra är att göra det kontrollerat, dvs varken växa för långsamt eller för fort. Det är bara de avdelningar som redovisar tillräckligt hög vinst som tillåts växa. Om inte måste avdelningen först få till grundspelet och kunna generera en rimlig avkastning, därefter kan de försöka växa. Mycket krut läggs därför på kontinuerlig uppföljning där VD och CFO en gång i kvartalet sätter sig ned med varje regions- och divisionschef och går igenom siffrorna. Dessa chefer i sin tur diskuterar månatligen med avdelningscheferna som i sin tur har löpande uppföljning med projektledarna. Att det inte bara är floskler och tomt prat går att se genom att granska bolagets finansiella historik och utveckling av marginaler. Du kan gömma skräpprojekt en viss tid men senast när projektet avslutas kommer exempelvis underreservering av kostnader att flyta upp till ytan. Historiken vittnar om en avsaknad av större nedskrivningar och marginalerna visar en stor stabilitet över tid. Marginalen historiskt har legat i intervallet kring 6-7 procent. Nu är man något under den trenden på 5,2 procent per q3 2024 och har legat på 5,5 procent tidigare.
Kan inte uttala mig om just det, men som du säger torde anställda vara en stor tillgång. Lika viktigt är nog även kundstocken då churnen uppenbarligen är låg och en kund sällan byter leverantör som samarbetet fungerar bra
SvaraRaderaNågra tankar om hur fakturaskandalen påverkar resultatet 2024?
SvaraRaderaTycker nog generellt att man ska hålla sig långt borta från arbetarrörelsen. På valdagen, som kund, och på börsen. Du får handla själv Irving.
Kul inlägg!
SvaraRaderaJag följer Bravida själv och drogs egentligen dit för två att de punkter som även verkar ha lockat dig. 1. Lång och stabil historik samt 2. urtråkig verksamhet. Har en tro om att bolag som gör tråkiga saker inte får samma uppmärksamhet eller genomlysning och därmed skapar större möjligheter för felprissättningar och därmed överavkastning för oss.
Några tankar jag gärna hade hört från dig.
- En blöt filt som jag känner är, om inte livshotande så väldigt tråkig, är Danmark med dess förlustdrivande projekt som fortfarande påverkar resultatet. Man sa tidigare i år att man skulle fasa ut de inför slutet på året och ha Danmark i normaliserat läge vad gäller intäkter och lönsamhet men där är man inte, vad jag tolkar det som. Har du vågat skissa på tillväxt redan kommande kvartal eller när hittar du denna? Tänker ändå att de ska trycka upp marginalerna något, från de något lägre nivåer man är på just nu, när vändningen väl kommer.
- Jag har även Instalco på min bruttolista då även de blir intressanta baserat på samma två punkter som ovan. Denna punkt blir mindre fokuserad på Bravida men håller egentligen båda bolagen aktuella. Grejen hos Instalco, som varit framgångsrikt hos de, är just den höga förvärvs täkten man haft vilket bidragit till tillväxt och vinst. Problemet med den strategin är att den kräver följande:
1. ... att man hittar förvärv
2. .. att man har pengar för det
3. .. att man har en BR i skick för det
På mina beräkningar har Instalco haft negativt FCF senaste 4-6 kvartalen (har inte arket framför mig men det ligger där någonstans vad jag minns) vilket har gjort att man belånat sig kraftigt för att ha kassa för kommande förvärv. Denna illavarslande cirkel kan bara pågå så länge och jag befarar att man nått vägs ände här. Tänker att de kommer behöva hålla hårdare i sina stålar, betala av skulder och växa väsentligt mindre. En nyemission hade jag inte tappat hakan över.
Bravida är i en lite annan sits där man har mycket bättre BR men börjar ansträngas något. Jag har skissat på något lägre tillväxt framgent än jag initialt tänkte då jag dels märkt just hur mycket 1. nedskärning av förvärv 2. men även hur "lönsamhet före tillväxt" verkligen påverkar tillväxt. Vad skissar du själv för tillväxttakt?
- Just utdelningen tycker jag inte man ska sova på då den ger ett behövligt tillskjut i MoS vid investering. Gör lite liknande med bolag som delar ut i närtid då det, likt nettokassa på banken, är pengar du får tillhanda så fort aktieköpet är gjort och därmed inte ett pris för dig att betala. Ingen fråga här utan mer ett konstaterande att jag gör detsamma haha.
- Vad gäller "skandalen" (som DI friskt och ofta kallar det för) med överfaktureringen känns oerhört överdriven och övergående. Att man ska ha syd om 400 st avdelningar och att alla ska sköta sig fläckfritt känns utopiskt. Inom precis alla hantverkarbranscher klias och dunkas ryggar så att göra en stor grej av detta känns fel. Speciellt när man lyst genom avdelningarna internt samt fått bekräftelser från andra myndigheter, som är kunder, att allt är ok känns det som part of the past.
- På kommande 12 räknar jag med 1,3,3,10% tillväxt per kvartal och EPS 5,4 kr vilket ger mig MOS om 10% på motiverat värde 16,2 (har dragit ned det med tiden då jag känner att historiska 17 är för högt sett till det motstånd som svagare marknad ändå verkar ge). Justerad för utdelning har jag 16% vilket börjar närma sig min minimigräns ordentligt. Några procent ned i närtid så börjar det bli riktigt intressant.
Hade varit kul och skriva mer om bolaget och installation! Heter @aktiegirraffen på twitter, vi har nog andra överlappningsområden om jag får gissa. Om inte annat, bra inlägg! Du har en ny följare 👍
Tack för svar! Jag tänker att 2024 är lite förlorat år och att de kanske rensar ut sista slaskarna i q4 för att sedan visa betydligt bättre utveckling 2025. Känns som att man har gjort rätt förändringar och inte varit passiva. Utan direkt när det blev problem gick ju VD in som tillfällig VD, mycket tone at the top och en stark signal i bolaget.
RaderaNär det gäller tillväxt så är ju Instalco ett helt eget kapitel och det finns mycket att säga om dem men det är ju delvis olika strategier där Bravida vill integrera i högre grad medan Instalco behåller loggan osv. Bravida har längre historik att luta sig tillbaka på och det har fungerat väl för Bravida. När det gäller tillväxten kräver dagens värdering om ca 12 x vinsten inte särskilt hög tillväxt för att vara motiverad, men historiskt har man väl kunnat växa kanske 6-7 procent via förvärv. Jag räknar kanske med 5 procent över tid dvs något under historiska snittet och sen kanske man kan addera någon procent organiskt. Med negativt WC adderar ju i stort sett all tillväxt värde då den är "gratis".
"Skandalen" känns kraftigt överdriven ja och tycker att man hanterat det bra gjort en genomlysning, tagit in revisorer etc som kan verifiera att det är isolerade ruttna ägg. Om man ska fiffla med timmar känns det väldigt dumt att sätta upp timmar som inte finns i tidkortet eftersom det är bland det första man kollar som exempelvis revisor vid stickprovsgranskning. Om Bravida skulle vilja fiffla hade det varit smartare att dunka på timmar i tidkortet, men förstår att projektledaren har andra incitament eftersom han inte vill belastas med en högre projektkostnad, men tycker som sagt att de tagit action och har inte hört något om massuppsägningar av kontrakt som vissa domedagsprofeter siade om.
Värdering: Vet inte vad den korrekta multipeln är men om du växer 8-10 procent per år känns 12 x lågt. Dessutom är man inte så konjunkturkänslig som folk tror utan det är en business som tickar på relativt bra och sedan när exempelvis bostadsbyggande går ned behöver inte logistikfastigheter etc. gå ned samtidigt.